کاهش بی تحرکی کارمندان با دوچرخه ی زیر میزی

 11 اوت  2015- کارمندان پشت میز نشین بخوبی با بی تحرکی آشنایی دارند، این بی تحرکی به طیف وسیعی از مشکلات سلامت می انجامد، حال محققان دانشگاه آیوا برای افزایش فعالیت  فیزیکی  کارمندان دفتری، استفاده از دستگاه  قابل حمل پدال یا  دوچرخه ی زیرمیزی را پیشنهاد می کنند.

دانشمندان اظهار داشتند کارمندانی که از این دستگاه استفاده کرده اند  کاهش وزن  بیشتری را تجربه کرده و تمرکز آنها بیشتر می شود، همچنین روزهای کمتری را در طول سال بیمار می شوند. نتایج این تحقیق  در مجله ی آمریکایی Preventive Medicineمنتشر شد.

تحقیقات قبلی نشان داده است که رفتارهای بی تحرکی و نشستن به مدت طولانی می تواند خطر ابتلا به برخی بیماریها از جمله چاقی، دیابت، بیماریهای قلبی عروقی وسرطان را افزایش دهد. درماه ژوئن سال جاری نتایج تحقیقی در مجله ی Medical News Todayمنتشر شد که نشان می داد فقدان فعالیت  فیزیکی ممکن است بر سلامت روانی افراد تأثیر داشته و خطر بروز نگرانی و اضطراب را  افزایش دهد.

کارمندانی که در دفاتر مشغول کار می باشند درمعرض خطرات سلامت مرتبط با نشستن  و بی تحرکی هستند. براساس یک نظر سنجی که بوسیله ی بنیاد بهداشت بریتانیا در اوایل سال جاری انجام شده بود مشخص گردید نیمی از زنان کارمند و 40 درصد ازمردان کارمند کمتر از 30 دقیقه در طول روز درمحل کار خود قدم  می زنند. در ژانویه ی  گذشته مقاله ای منتشر گردید که نشان داد  ورزش منظم نیز ممکن است نتواند خطرات سلامت مرتبط  با نشستن به مدت  طولانی را کاهش دهد.

استفاده از پدال زیر میزی می تواند به کاهش وزن، بهبود تمرکز و کاهش روزهای بیماری کارمندان کمک کند. بسیاری از کارفرمایان تلاش کرده اند برای تشویق  کارمندان خود به افزایش فعالیت فیزیکی، تسهیلات ورزشی خاصی را برای آنها فراهم  کنند، اما با وجود چنین امکاناتی هنوز هم از کم تحرکی کارمندانشان کاسته نشده است.

حقایقی در مورد ورزش

·        به افراد بالغ انجام حداقل 2.5  ساعت فعالیت فیزیکی در هفته  توصیه می شود.

·        افرادیکه به فعالیت فیزیکی می پردازند، عمر طولانی تری داشته و خطر بیماری قلبی، سکته مغزی، افسردگی  و دیابت  نوع 2 و سرطان در آنها کاهش می یابد.

·         مردان بیش از زنان به توصیه های ورزشی عمل می کنند.

دکتر Carrمی گوید: ایده ی انجام فعالیت فیزیکی درتئوری بسیار خوب است با اینکه بسیاری از  شرکت ها هزینه های زیادی برای ساخت تسهیلات ورزشی برای کارمندان خود صرف کرده اند اما اکثر  کارمندان از این تسهیلات استفاده نمی کنند اما کارمندانی که دارای تناسب اندام خوبی می باشند، از این امکانات  بیشتر استفاده کنند.

 به این ترتیب  دکتر Carrو همکارانش رویکرد متفاوتی را مورد  آزمایش قرار دادند، آنها به مدت 16 هفته ، یک پدال زیر میزی را در اختیار 27 کارمند بی تحرک ( دارای اضافه وزن یا چاق ) در شهر آیوا قرار دادند.

محققان میزان استفاده ی کارمندان از پدال را با استفاده از مانیتور این دستگاه ارزیابی کردند، آنها دریافتند  بطور متوسط هر یک از کارمندان بمدت 50 دقیقه در طول روز در طی 16 هفته، از پدال زیر میز خود استفاده کرده است.

در طول تحقیق، به هر یک  از کارمندان 3 بار در هفته  ایمیلی  ارسال می شد که به آنها  تغییر نحوه ی نشستن خود و بلند شدن از صندلی و ایستادن و سایر توصیه هایی که موجب  افزایش  فعالیت  آنها  در زمان  کار می شود را گوشزد می کرد.

محققان دریافتند کارمندانی که قبل از استفاده از پدال های زیرمیزی در طول روزهای کاری  فعالیت فیزیکی نداشتند، پس از استفاده از این پدال ها به انجام فعالیت های فیزیکی سبک در طول روزهای  کاری هفته، علاقه مند شده اند.

 علاوه بر این کارمندانی که از پدال های زیر میزی بیشتر استفاده کرده بودند، کاهش وزن  بیشتری را تجربه  کرده  و روزهای کمتری بیمار شده و حتی میزان تمرکزشان درمحل کار بیش از افرادی است که از  این پدالها حداقل استفاده را کرده بودند.

 دکتر Carrمی گوید: حدود 70 درصد از کارمندان پس از این تحقیق، خواستار داشتن این دستگاه شدند. او می افزاید: ما امیدواریم چنین روشی به  سایر کارمندان در سازمانهای دیگر معرفی شود، ما واقعاً به دنبال شناسایی راه حل هایی پایدار برای کاهش زمان نشستن طولانی هستیم، پدال زیر میز، دستگاهی است  که هر کارمند صرفنظر از اندازه ی شرکت یا اتاق خود می تواند آنرا تهیه کرده و از آن استفاده کند.

منبع: www.medicalnewstoday.com/articles/297987.php